——————————————————————–

VALDÉS, JUAN: Militante de la CNT de Villena. Desde octubre de 1946 encargado provisional de la comisión de relaciones del MLE-CNT de la comarcal de Villena en el exilio.

——————————————————————–

VALDÉS SANCHEZ, GINÉS: Culto campesino y zapatero, hijo de un reconocido socialista de la localidad, se afiló tempranamente a la CNT en el ramo del calzado y se mostró activo en los años republicanos. Fue elegido secretario de la Comisión local de Incautaciones y Administración, creada el 27 de septiembre de 1936, también miembro del CRES hasta que fue movilizado en los estertores de la guerra y destinado a fortificaciones en Valencia. En marzo de 1939 fue de los agraciados con un hueco en el Stambrook. Murió en el exilio argelino.

——————————————————————–

VALENTÍN ESQUITINO, JAIME: [Elche, 1901]. Alpargatero – gomero de Elche, conocido por El Calderero, afiliado a CNT en los años republicanos. Al final ingresó en la cárcel de Elche el 28-07-1939 y quedó en libertad el 16-01-1940. De nuevo detenido, ingresó en el Reformatorio de Alicante el 31-10-1942. Quedó en libertad el 26-04-1945.

——————————————————————–

VALENTÍN MARTÍNEZ, DOMINGO: [Albacete, 1912 / Monòver, 16-11-1939]. Camarero, militante confederal en Elda. Fusilado en Monòver.

——————————————————————–

VALERO ARRACH, FEDERICO: [¿?- Alacant, 1904]. Pioner socialista, periodista crìtic i emblemàtic membre de la societat tipográfica alacantina. Destacà per la seua activitat al periòdic El Grito del Pueblo [1891-1897], on va començar com a cajista i acabà com a director. Pel seu ofici, va ser jutjat en consell de guerra el 1895 i patì sis mesos d’empressonament al Correccional de Monòver arran la seua oposició explicita a la Guerra de Cuba, finalment indultat. Tot i que va participar de la fundació de l’Agrupació socialista d’Alacant el 1891, i per eixemple ja presideix el mitin del primer de Maig d’aquell any a Alacant, les seues relacions amb la linea politica del socialisme alacantí no sempre foren bones, i el 1897 fundà el Cercle Socialista. El juliol de 1900 va ser triat pels seus companys per asistir a l’Exposició Universal de París amb recolçament del consistori. Va colaborar als primers numeros de El Mundo Obrero fundat al 1901, pero el seu esperit lliurepensador i combatiu l’allunyava de la linea oficial marcada per Verdes Montenegro, i el portá a encapçalar l’iniciativa de la societat tipográfica, reorganitzada com a societat de resistència el febrer de 1901 i que fundaren el periòdic La Vanguardia el 1902 de carácter obrer, col·lectivista i autogestionat. Poc després apareix com a fundador d’un altre periódic nomenat El Pueblo. La seua prematura mort a l’octubre de 1904, es va convertir en una manifestació de dol, i el periòdic El Pueblo va treure una edició especial.

——————————————————————–

VALERO GALIANO, JOSÉ: Militant de la CNT de La Vila Joiosa en 1930.

——————————————————————–

VALIENTE LÓPEZ, ANDRÉS: [Villena, 1900 / Barcelona, 05-12-1977]. Sillero de oficio, cumplió el servicio militar en Marruecos, en plena guerra, y retornado a Villena fue uno de los impulsores de la CNT en este periodo. Fue miembro del grupo anarquista Humanidad Libre con Ginés Camarasa y hombre de acción, se vio obligado a irse a Barcelona en 1928, donde ayudó a Sirvent en su periodo de secretario del Comité nacional de CNT. De nuevo en Villena en 1930, colabora en el relanzamiento de CNT y se ve obligado de nuevo a tomar el camino de Barcelona con la represión de octubre de 1934. Milita en el ramo de la madera de Poble Sec y participa en la derrota del fascio en julio de 1936. En agosto se asienta en Villena, y ocupa cargos de relevancia: secretario del sindicato, miembro del Comité agrícola del Frente Popular, concejal en febrero de 1937 y secretario de la comisión de asistencia social en abril. En mayo de 1938 se incorpora al frente, batallón de fortificaciones de Aras de Alpuente hasta el final de la contienda, en que huye hacia Barcelona. Vive camuflado con la ayuda de diversos familiares y colabora con Camarasa en la oposición al franquismo.

——————————————————————–

VALIENTE LÓPEZ, ANTONIO: [Villena, 1903 / 25-10-1939]. Hermano de Andrés. Albañil, impulsor del sindicato de la construcción de CNT. Iniciada la guerra, colaboró en el proceso colectivizador de su pueblo. Fue uno de los 19 inculpados y juzgados por tenencia ilícita de armas en tribunal militar formado por falangistas y militares, fueron dictadas 18 sentencias a muerte y una condena de 30 años. Fue fusilado poco después.

———————————————————————–

VALIENTE SANTIAGO, ANTONIO: [Villena, 24-03-1914 / Buenos Aires, 21-02-2002]. Mecánico, trabajo en los talleres ferroviarios de Villena y se afilió tempranamente a la CNT y más tarde a las JJLL. Sublevados los fascistas, intervino en su neutralización en Villena, así como en la toma de Albacete. De seguido, se enroló en una columna confederal hasta el fin de la contienda. Vuelto del frente, permanece escondido en su pueblo natal durante 6 meses hasta que, localizado, fue torturado sin mesura, por lo que se hizo pasar por loco y lo trasladaron al manicomio de Alicante hasta 1947 en que se escapó rumbo a Barcelona. Encontró con la ayuda de la CNT, trabajo en los estudios cinematográficos Orfea y poco después, 1948, embarcó para Argentina. Trabajó en una fábrica de cepillos de dientes antes de montar un taller que le fue bien. Visitó Villena en 1994 y mantuvo el ideal hasta su acabamiento en 2002.

——————————————————————–

VALLALTA GARCELO, ANTONIO: [Denia, ¿? / 09-02-1905]. Sindicalista, republicá i mariner de Dénia que va ser l’iniciador de l’associacionisme obrer local. Fundador de la Sociedad Obrera Marítima a començaments del segle XX, també va ser triat concejal el 1904. El seu fou el primer enterrament civil que es va fer a Dénia al que asistiren prop de 6 mil persones. Quan va morir el 1905, asistiren unes 10 mil persones al enterrament i una suscripció popular donà per construir un xiquet mausoleu al Cementeri que anys desprès va ser derruit.

——————————————————————–

VALLS PÉREZ, JOSÉ: Internacionalista en Alcoy, (a) Espaseta, procesado por los sucesos de julio de 1873. Indultado el 28 de junio de 1881. Presidente de la Sociedad Mercantil Alcoyana, en mayo de 1884.

——————————————————————–

VALLS VILAPLANA, AGUSTÍN: Internacionalista i fabricant tèxtil alcoiá. Va asistir al congrès de 1870 a Barcelona, en representació del teixidors alcoians i votà a favor de tots els dictàmens. Des del 1881 fou membre de la societat cultural El Iris. El 1898 fou nomenat vocal de la junta directiva de la Fabrica de Panys d’Alcoi. El 1902 era membre de la Junta Municipal.

——————————————————————–

VALOR, ENRIQUE: Militant llibertari alcoía de la preguerra. El 1912 ja integrava la comissió pro-presos desprès de la vaga general. L’octubre de 1913 era president de la Societat de Moldeadores. El 1936 en la comissió ampliada del control del metall, i al setembre en el consell de l’IMAS.

——————————————————————–

VALOR, SANTIAGO: Activista confederal d’Alcoi lligat a l’Art Fabril des de la seua fundació el 1905. El juliol de 1922 pren part a l’acalorada asamblea per aclarir la financiació del setmanari Renovación, financiat pel Sindicat Ùnic de Treballadors. President de l’Ateneu Sindicalista Llibertari el maig de 1934. A principis de 1939, membre del Consell Municipal d’Alcoi per CNT.

——————————————————————–

VALOR ANDRÉS, JOSÉ: Tejedor anarquista. Mitinea en Bocairent en octubre de 1915. Militante del Ateneo Sindicalista Obrero de Alcoy en 1917. Después del 19 de julio, nombrado Consejero de Abastos por CNT en el Consejo Económico Político y Social de Alcoy en octubre de 1936.

——————————————————————–

VALOR BLASCO, EDUARDO: Anarquista alcoyano del ramo textil apodado Malarmat, que vivió y militó muchos años en Barcelona. Las primeras noticias son de 1881, cuando es detenido en Alcoy por un robo de víveres. Actuó durante la huelga de los tejedores alcoyanos de 1895, junto a El Moltonet, y se le sitúa de seguido en Barcelona como agitador en varias huelgas, pasando varias veces por prisión. Una de ellas a principios de mayo de 1901 en Barcelona cuando fue recluido junto a 27 destacados militantes barceloneses en el acorazado Pelayo, anclado en el puerto. A finales de 1901 residía en la calle Ferlandina, 49, 1º, 2ª, sede de la Sociedad de Oficios Varios La Solidaridad, y también aparece como secretario de la Federación de Sociedades Obreras durante la huelga general de febrero de 1902. Llegaría a Alcoy desterrado a mediados de ese año, tras su detención en mayo en una redada policial en Barcelona y volver a serlo tras ser excarcelado; pero tras participar en un mitin libertario de protesta por la visita de Canalejas a Alcoy a mediados de julio, suspendido durante su intervención, pudo ser detenido o verse obligado a salir de la ciudad, ya que consta de nuevo en Barcelona detenido y encarcelado el 11 de septiembre tras otra redada en la que también caen Francisco Soler y otros, siendo encartado entre otras por su participación en la huelga del mes de febrero anterior. Activo en Alcoy durante la huelga del verano de 1903, allí seguía a principios de 1905, al frente de las comisiones de anarquistas y radicales que presionaban a patronos y autoridades para paliar la crisis de trabajo. De nuevo detenido a consecuencia de los hechos de Alcoy de julio de 1909, encabezó el comité de presos y parece que fue puesto en libertad a principios de 1910.

——————————————————————–

VAÑÓ BOTELLA, JOSÉ: [Alcoy / Alicante, 29-08-1939]. Militante de la CNT alcoyana. Apresado al término de la guerra, juzgado (mayo de 1939), condenado a muerte y ejecutado.

——————————————————————–

VAÑÓ NICOMEDES, ENRIQUE: [1911 / Alcoy, 29-08-1939]. Profesor e intelectual anarquista alcoyano. En 1932, con Manuel Seguí y otros, fundador del grupo Iconoclasta. Secretario de la CNT alcoyana, representante del sindicato de oficios varios de Alcoy en el mitin de septiembre de 1934 en la plaza de toros y en agosto de 1935 juzgado por delito de atentado. También fue delegado en el congreso confederal de mayo de 1936, con una ponencia sobre alianzas revolucionarias. Asiduo conferenciante en el Ateneo Libertario. En el verano de 1936 encabezó la Columna alcoyana que combatió en Cerro Muriano, Córdoba, momento que se recoge en la imagen, dando una alocución momentos antes de entrar en combate el 5 de septiembre. De regreso a Alcoy, es nombrado consejero de Prensa y Propaganda, por CNT, e integrado en el Consejo Económico Político y Social de Alcoy, desde octubre de 1936. Mítines y conferencias en Alcoy en 1937 y Valencia en 1938 en homenaje a los batallones voluntarios. Consejero municipal hasta el final de la guerra y presidente de la AJA. Fusilado en Alcoy. Según Mario Brotons, al final de la guerra fue el encargado de rendir la ciudad de Alcoy a los falangistas, y se retiró a la Masía de Serrelles. Poco después fue detenido y juzgado en consejo de guerra el 25 de mayo de 1939, condenado a muerte por «adhesión a la rebelión con el agravante de perversidad y trascendencia» y fusilado el 29 de agosto de 1939 en Alicante -algunos citan el 20 de junio en el cementerio de Alcoy- junto con José Vañó Botella y Francisco Peidro Romeo. Enrique Vañó era manco.

——————————————————————–

VAÑÓ SIRERA, BAUTISTA: [Bocairent, 1898 / Paterna, 15-07-1939]. Teixidor i militant de de CNT i afiliat a ER de Bocairent. Durant la revolució va ser vocal del Comité Revolucionari i desprès regidor del Consell municipal. Detingut al final de la guerra fou afusellat pels franquistes a Paterna.

——————————————————————–

VAÑÓ, ROQUE: Internacionalista en Alcoy, procesado por los sucesos de julio de 1873.

——————————————————————–

VARÓ ASENSIO, FRANCISCO: [Alacant, 27-05-1905]. Pintor y barbero de Alicante, afiliado a CNT en los años republicanos. Después del 19 de julio fue miliciano y jefe de Control en el barrio de las Carolinas. En agosto de 1936 fue herido accidentalmente de bala; al salir del hospital, ocupó una finca, la Casa Gran, de Villafranqueza. En marzo de 1938 fue nombrado agente de policía de tercera clase. Al final detenido el 10-04-1939. Un consejo de guerra en Alicante el 25-04-1939 le condenó a 20 años. El 13-03-1940 fue trasladado a Orihuela. El 09-06-1941 fue trasladado a Formentera. El 08-11-1942 pasó a la prisión de San Elías, el 30-11-1942 fue trasladado a Alcoi. Quedó en prisión atenuada el 23-01-1943, obtuvo la condicional el 25-02-1943, se le conmutó la pena por 12 años el 22-03-1945. La libertad definitiva el 03-04-1955.

——————————————————————–

VEGA, ARMONÍA: Militante de las JJLL de Elda durante la guerra. Colaboraciones en Nuevo Rumbo, 1937.

——————————————————————–

VERA MORALES, TOMÁS: [Alacant, 01-10-1912 / Cabeza de Buey-Front d’Extremadura, 16-01-1938]. Somniador amb anima d’artista, autodidacta, fotògraf de professió -especialitzat a l’art de retocar les fotografies amb llapis- i pintor aficionat. De familia modesta -el seu pare, Tomás Vera Pastor, era venedor de peix al mercat i president de la societat de l’ofici d’influencia socialista-, va estudiar a l’Escola Modelo (protestant) i promte destacà com a dibuixant a l’escola d’arts i oficis. Aviat se va afiliar a la CNT i va ser un dels fundadors de les JJLL i de l’Ateneu Llibertari d’Alacant. Treballava com fotògraf als tallers Lillo i vivia al carrer de Lepanto, 3. Va ser detingut el 9 de maig de 1933 durant una vaga al port d’Alacant pel sabotatje al trenet de La Marina i condemnat a deu mesos d’empressonament per tenència d’explosius el novembre. La policia va fer desapareixer la seua biblioteca amb valuosos exemplars de l’Home i la Terra de Eliseu Reclús o Hans Ryner. Quan va ser alliberat, va traslladar-se a Barcelona baix identitat falsa amb la seua companya Julia, colaborant amb A. Gilabert a Liberación (juny 1935-1936, 11 numéros) i desprès Solidaridad Obrera. Pot ser va estar a Alacant alguna vegada, donat que apareix el 1935 a la foto d’un grup de membres de la FAI a la platja de l’Albufereta, amb motiu de la visita de Domingo Germinal. Segur a Alacant el 19 de juliol, i tot seguit, miliciá de la Columna Ascaso al front d’Osca, assolint amb la militarització el càrrec de tinent d’informació de la 128 brigada i després membre del estat major de la Divisió. Va participar el 17 d’abril de 1937 a la reunió a Barcelona del Sindicat d’Ensenyança i Profesions lliberals on es va aprovar l’ingrès dels dibuixants al sindicat, i tambè va ser nomenat Delegat de Treball. Enviat amb la seua brigada al Front d’Extrémadura, aprofita, durant les pauses entre combats, per pintar alguns paisatges de la Serra de Cabeza de Buey, on va morir mateix per l’explosió d’un obus el 26 gener de 1938. Va utilitzar el seudònim Esbelt en les nombroses caricatures i dibuixos publicats a Inquietudes, Porvenir, Liberación, Tierra y Libertad i Solidaritat Obrera. En l’imatge l’obra de Camillo Berneri, Mussolini alla conquista delle Baleari, on la coberta es del Esbelt. Barcelona, Secció Italiana CNT-FAI, 1937.

—————————————————————————–

VERDES MONTENEGRO, JOSE: Catedràtic de psicologia i ètica, dirigent socialista amb activitat destacada a Alacant entre 1901 i 1918 [Madrid 1865-Mèxic 1939]. Va estudiar Filosofía i Lletres a Madrid, on va conèixer Azcárate i Simarro. Va pertanyer a la redacció de Germinal i va col.laborar en la secció de Ciencies Morals i Polítiques de l’Ateneu de Madrid, i arran d’una traducció de Socialismo y Ciencia Positiva, d’Enrico Ferri comença a sentir atracció pel socialisme. El 1898 va guanyar per oposició una cátedra a l’Institut d’Orense, des d’on es traslladá a Alcant el 1901. A Alacant, de seguida es va situar com un dels més destacats dirigents intel.lectuals i va influir especialment en les agrupacions d’Alacant i d’Elx. Aquesta tasca, la desenvolupá amb el control del setmanari El Mundo Obrero i encapçalant mitings a Dénia el 1902, conferencies al Cercle Obrer Il.licità organitzades per la agrupació socialista i per supost al Centre de Societats Obreres d’Alacant. El 5 de novembre de 1909 va participar en la creació de la Conjunció Republica-Socialista i va prendre part als mitings de propaganda d’esta formació política. Tambe va manifestar la seua oposició a la guerra del Marroc al 1914 i prengué part en el moviment pro-amnistia el 1917. La seua activitat política comença el mateix any de la seua arrivada quan es va presentar a les eleccions legislatives de 1901 per la circumscripció d’Alacant junt amb Pablo Iglesias. Només aconseguí 347 vots; circunstància semblant que es va repetir a les eleccions de 1905, 1907 i 1914. La seua doctrina socialista es fonamentaba en un recull de positivisme, puritanisme social i una mena de marxisme milenarista que li va portar a enfrontarse amb Julián Besteiro per les seues postures moderades plenes de lirisme científic que a la fi van ser les que van acabar impossant-se al socialisme alacantí. El 1918 fou traslladat a Madrid on va continuar publicant llibres de filosofía i de propaganda socialista sense més incidencies destacades tret d’alguna aparició en el congrés extraordinari del PSOE de 1919, on va tenir representació delegada d’algunes societats alacantines.

——————————————————————–

VERDÚ GOZÁLVEZ, MANUEL: Socialista en Crevillente que a principios del siglo XX fue dirigente e impulsor del PSOE y la UGT, con algún resultado a partir de 1908, cuando participa en las huelgas de hiladores y estereros, o en la creación de las Juventudes Socialistas.

——————————————————————–

VERDÚ GRAS, JOSEFA: Militante de las JJLL de Aspe durante la guerra. Detenida, falleció en prisión.

——————————————————————–

VERDÚ HERRERO, ENRIQUE: Internacionalista en Alcoy, procesado por los sucesos de julio de 1873. Sobreseída su causa en junio de 1879. Un Enrique Verdú de Alcoi, comercial de una casa de bebidas alcohólicas de Játiva en 1887.

——————————————————————–

VERDÚ MIRALLES, RAFAEL: Internacionalista de Alcoy, conocido por Gordet. Procesado por los sucesos de julio de 1873, se le cargó con la muerte de Albors. Sin embargo, testigos de la defensa lo situaban entre las 9 y las 12 de la mañana muy lejos de Alcoi. Consiguió fugarse del hospital de Alcoy la noche del 29 al 30 de marzo de 1875. Fue detenido al poco. Ocho años y dos meses acumulaba en 1882.

———————————————————–

VERDÚ PASTOR, GERMÁN: [Tibi, 1905 / Alicante, 15-07-1939]. Labrador de Tibi. Miembro del Comité Revolucionario local. Detenido al final de la guerra, fue trasladado a Alicante y fusilado.

——————————————————————–

VERDÚ VICEDO, ANTONIO: Internacionalista a Ibi [Segle XIX] Va mantenir correspondència, el març de 1873, amb la Comissió Federal de la Regió Espanyola de l’ AIT, per tal d’intentar formar la Federació Local a la vila d’Ibi.

——————————————————————–

VERGÉS VALVERDE, PEDRO: [¿? / San Miguel de Pera, 23-03-1950]. Apodado Castellanot. Cenetista alicantino que cae muerto en un enfrentamiento con la guardia civil en San Miguel de Pera, Girona.

————————————————————————-

VICEDO GALIANA, JOSÉ: [Elda, 1909]. Zapatero de Elda, afiliado a CNT. Procesado por atentado en septiembre de 1933 a consecuencia de la huelga general de mayo de ese año en Elda, encabezada por el Sindicato Único del ramo de la Piel. Detenido al final de la guerra el 20-VII-1939, se le condenó a 6 años de prisión.

————————————————————————-

VICEDO GALIANA, MANUEL: Anarquista de Elda. Tomó parte en los sucesos de mayo de 1933 en Elda, y con otros compañeros se refugió en las sierras de la comarca, donde fue detenido unos días después. Colaboraciones en Al Margen, 1937.

——————————————————————–

VICENS, ENRIQUE: Carpintero internacionalista en Alcoi, con residencia en la calle Virgen de Agosto en 1873. Procesado por los sucesos de julio. Puesto en libertad condicional, marchó de Alcoy. Fue reclamado por la misma causa en noviembre de 1875.

——————————————————————–

VICENTE, ARTURO: Asistió al Congreso provincial de la CNT de Alicante, 1919.

——————————————————————–

VICENTE, JULIÁN: Secretari del Sindicat de Sanidad, Asistencia Social e Higiene-CNT d’Alcoi, el gener de 1938.

———————————————————————————-

VICENTE CARDONA, JOSÉ: Internacionalista de Cocentaina, conocido por Boticha. Se sumó a los dos centenares de internacionalistas locales que se trasladaron a Alcoi a instancias de Vicente Fombuena. Procesado por los sucesos de julio de 1873. En libertad condicional el 3 de marzo de 1882.

——————————————————————–

VIDAL, EVARISTO: Obrer socialista aparellador de draps alcoià de començaments del segle XX. El 1908 era president de la societat d’oficis varis La Piqueta. Actiu a la vaga general de setembre de 1911, sembla que aleshores s’adhereix al sindicalisme confederal, recoltzant la vaga de selfactiners de l’estiu de 1912 i col·laborant a El Selfactinero. L’octubre de 1913 va presidir el Comité Pro-Presos. Adscrit a la secció del seu ofici, domiciliada al centre obrer El Progreso, el novembre de 1915 va ser expulsat per no secundar una vaga.

——————————————————————–

VIDAL ORTUÑO, RAMÓN: Militant de la CNT de La Vila Joiosa des de 1930.

——————————————————————–

VIDAL SOLBES, JOSÉ: Militant de la CNT de La Vila Joiosa des de 1930.

——————————————————————–

VILA LALIGA, BERNARDO: Internacionalista en Alcoy, procesado por los sucesos de julio de 1873. Detenido a finales de abril de 1874. Fue indultado el 31-07-1877.

——————————————————————–

VILANOVA AZNAR, JOAQUÍN: Internacionalista en Alcoy, procesado por los sucesos de julio de 1873. Fue indultado el 31-07-1877.

——————————————————————–

VILA SABATER, VICENT: [Monòver, 29-05-1915 / ¿?]. Anarquista de Monòver conegut com El Pelillo. Naixcut a una familia molt pobreta, els seus pares foren Remedios i Vicente, que va morir a l’epidèmia de grip del 1918. No mes amb 4 anys, Vicent començà a treballar de pastor d’ovelles a la zona de Fontanes a canvi del menjar i l’estància, i desprès com a burrer fins al 1929 quan, tot i ser menor, començà a treballar a una pedrera de Monòver, on va aprendre a lletgir i tinguè els primers contacte en les posicions llibertaries. Poc desprès cap a Elda, on començà a treballar a una fàbrica de tacons i s’afilià a la CNT de Monòver, fortament desenvolupada al anys republicans. Esclatada la revolució s’integrà en la Columna de Ferro que va eixir a prinicpis d’agost cap a Valencia. Finalitzada la guerra fou empresonat i va patir les humiliacions de la llarga nit del franquisme.

——————————————————————–

VILA SOBRECASES, JORGE: Internacionalista en Alcoy, procesado por los sucesos de julio de 1873. Detenido a finales de abril de 1874. Indultado el 28 de junio de 1881.

——————————————————————–

VILAPLANA, SALVADOR: Internacionalista en Alcoi, procesado por los sucesos de julio de 1873. Sembla que va encapçalar el grup d’insurrectes que va requisar les armes que hi havia a les fàbriques del Molinar. Detingut el maig de 1874 , no va estar més d’una setmana a la presó, probablement per les seues relacions familiars amb destacats polítics republicans. Tambè nomenat Raimundo.

——————————————————————–

VILAPLANA BOTELLA, FRANCISCO: Anarquista alcoiá, detingut a consecuencia dels fets d’Alcoi del juliol de 1909 i empressonat fins al 9 d’octubre d’aquell mateix any. Fou iniciador del grup Juventud Rebelde Anarquista, 1911-1915, amb Vicente Tortosa i José Aparisi. Sembla que l’estiu de 1912 marxà a Sabadell a treballar, però mantinguè el contacte, donat qie el trobem entre els fundadors de l’Ateneu Sindicalista d’Alcoi en gener de 1913. De bell nou a Sabadell, va ser detingut amb la plana major de la Federació Obrera de Sabadell el 4 d’agost de 1913 -amb els alcoians Santiago Molina i José Bernabeu- i encartat per la seua actuació. El novembre de 1916 pot ser altre cop a Alcoi, on assolì el càrrec de secretari de l’Ateneu Sindicalista. També nomenat Villaplana.

——————————————————————–

VILAPLANA BROTONS, CAMILO: Militant confederal alcoià. Delegat en la comissió de Control del ram de l’Alimentació en setembre de 1936.

——————————————————————–

VILAPLANA CERDÁ, AMADO: [Alcoi, 1895 / Barcelona, 08-07-1940]. Teixidor confederal en Terrassa, prengué part a l’asalt de l’ajuntament de Terrassa en 1932. Afusellat al final de la guerra.

——————————————————————–

VILAPLANA SENENT, FRANCISCO: Internacionalista en Alcoy, procesado por los sucesos de julio de 1873. Detenido a finales de abril de 1874. Sobreseida su causa en junio de 1879.

——————————————————————–

VILLAPLANA QUEROLA, GONZALO: [Alcoi, 1895 / Alacant, 05-12-1941]. También Vilaplana Quereda. Alias El Xiquet del Roido. Cardador, militant de la CNT alcoiana. Afusellat a Alcant.

——————————————————————–

VILLÓ MARÍN, JUAN: Anarcosindicalista alacantí que fou detingut el gener de 1920 i deportat a Cuenca amb Juan Gomis, Francisco Aguado i Miguel Pastor. El 1927 tenía una llibrería-papereria al carrer Sagasta d’Alacant especialitzada en literatura de cine.

——————————————————————–

VITORIÁ JORDÁ, SALVADOR: Delegado por Alcoy al congreso de sanidad de CNT celebrado en Valencia en marzo de 1937.

——————————————————————–

VIVES BUADES, JOSÉ: Militant de la CNT de La Vila Joiosa des de 1930.

——————————————————————–

VIVES LLORET, JUAN: Militant de la CNT de La Vila Joiosa des de 1930.

——————————————————————–

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.